SVENSKA

VT-18

Vi analyserar en argumenterande text utifrån dess struktur:
Åsikt (tes) -- Bakgrund till problemet -- Några argument med olika aspekter --
Bemötande av motargument -- Sammanfattning -- Underskrift.



____________________________________ uppdaterat 2018-05-09

Innan vi börjar med ett nytt område Argumenterande texter
lär vi oss mer om GRAMMATIK. Vi repeterar kunskaper om det svenska alfabetet,
vokaler och konsonanter samt gemener och versaler.
Sedan lär vi oss att skilja på ordklasser.

_______________________________________ uppdaterat 2018-04-10


Tredje steget i vårt arbete med återberättande texter är att öva tillsammans.
Under v. 13 skriver vi egna notiser (kortare tidningsartiklar)
som kommer att bedömas utifrån en skrivmatris.

Under den här veckan arbetade vi parvis och bedömde kvalitet i andras texter:




Vi arbetade i par och skrev notiser:

Notiser handlar om inbrott i cykelaffären

Ett stavningstest hinner vi göra innan påsklovet, 23/3 resp. 26/3.
De eleverna som ville träna rättstavning hemma fick ett övningspapper idag.

________________________________________ uppdaterat 2018-03-21




Vi har läst böcker, arbetat med textens struktur och berättarteknik.

Kunskaperna kommer att användas när eleverna skriver egna berättelser.

_______________________________________ uppdaterat 2018-02-19

Vi arbetade med direkta och indirekta tal samt fakta och åsikter i texterna.
Grupp 1 började förbereda sig till LÄS- och SKRIVVECKAN
och fick introduktion i hur man bygger en spännande berättelse.

Kika här för att få veta några hemligheter bakom en riktigt bra text.
Grupp 2 och 3 får sin introduktion på måndag då vi startar vårt projekt.

Kom ihåg utmaningar som ska göras hemma under v.8-9.
___________________________________ uppdaterat 2018-02-16


Vi har lärt oss att ersätta pronomen jag med
substantiv samt med andra pronomen som hon, henne, hennes
när vi skrivit om en återberättande text.

Självrättning och kamratrespons kunde förbättra färdiga texter.

Nu börjar vi kika närmare på direkta och indirekta tal i texterna.
______________________________________uppdaterat 2018-02-01

Vi fördjupar oss i svenska ordspråk och talesätt,
arbetar med liknelser och tränar på att skriva fullständiga svar på frågorna.





________________________uppdaterat 2018-01-25

Vi arbetar med svenska ordspråk och talesätt med liknelser:



Vi fyller på energi innan lektionen:






Diskussionen är igång.
Vi repeterar begrepp som hör till textens struktur
(huvudrubrik, ingress, brödtext, bildtext, källor och signatur):






Vi "läser mellan raderna" och försöker förstå svenska ordspråk:



________________________________ uppdaterat 2018-01-19


Vårt arbete med ÅTERBERÄTTANDE TEXTER fortsätter.

Vi är på det andra steget i inlärningen och lär oss att
skriva ingress och intresseväckande rubriker till tidningsartiklar.

Vi bekantar oss med grammatik och språkliga drag som är
typiska för återberättande texter.

Klicka på länkarna för att se innehåll och kunskapskrav.

_____________________________________________uppdaterat 2018-01-07


_______________J        U       L       L      O       V _____________
HT-17

Vi fortsätter arbeta med tidningsartiklar som återberättande texter.
På steg 1 fick vi lära oss hur en tidningsartikel är uppbyggd, med rubrik, ingress och brödtext.
Vi övade på att skriva ingress till rubriken och brödtexten.
Vi diskuterade i grupper vad är det som gör rubrikerna intressanta och vilka språkliga knep som används.


Nu närmar vi oss steg 2 och analyserar texternas specifika drag:
verb i preteritum (dåtid), beskrivande verb och ämnesspecifika ord.



Nästa vecka tittar vi närmare på skillnader mellan direkt och indirekt tal samt fakta och åsikter i tidningsartiklar.
_________________________________________________uppdaterat 2017-12-06


"Steget före"- timmen bjuder på ett spel om rättstavning:













__________________________________________________________uppdaterat 2017-11-28

I tre veckor har vi arbetat med grammatik och berättande texter.
Eleverna har skrivit egna faktatexter om älgen och sedan bedömt varandras texter.
Vi fortsätter lära oss ordklasserna substantiv, adjektiv och verb samt börjar med ett nytt spännande område
ÅTERBERÄTTANDE TEXTER.
Klicka här för att se planeringen.
________________________________________________________uppdaterat 2017-11-26

Här gör vi charader som vi visar för varandra.

Eleverna skriver ner och analyserar meningar som andra avbildar.
Vi tränar på lära oss ordklasserna:

 






















Skrivandet tar mycket energi. Just Dance som Brainbreak:

















Vi har skrivit om egna instruktioner och förbättrat kvalitet i våra texter. Onsdagens lektion ägnade vi åt textbedömningar och agerade fröknar och magistrar. Gruppdiskussioner visade att vi har lärt oss mycket och kan analysera andras texter med hjälp av bedömningskriterier.





















Idag började vi arbeta med berättande texter och tränade på att skriva fullständiga meningar.
_____________________________________________________________

”Svårfångade” elever från en av Brainbreaks:

















_________________________________________________________________________________________________uppdaterat 2017-10-20



Dagens lektion började med Brainbreaks:













Vi har skrivit egna instruktioner efter skrivkonstens alla regler.
Nu börjar vi bearbeta texterna och förbättra dem.
Vi tränar på stavning, förmuleringar och ökar vår känsla för kvalité.
____________________________________________________________________________________________uppdaterat 2017-10-13

Vi arbetar med att bygga ihop en instruktion med hjälp av underrubriker och skapa en kronologisk ordning i texten:















































______________________________________________________uppdaterat 2017-10-01


Illusion som uppstår med hjälp av reflektioner.

Vi tillverkade egna "kikare" - hologrampyramid för att se
filmerna som hologram. Häftigt!





















Nu har vi samlat information om
hur man går till väga.







Nästa svenskalektion kommer vi
att skriva en gemensam instruktion om tillverkningen av pyramiden.



_




____________________________________________________________uppdaterat 2017-09-15


Kunskapskravet SKRIVA (kommunikativ förmåga att formulera sig i skrift)

Vad kommer eleverna att lära sig/visa i slutet av terminen?
- skriva olika typer av texter (instruerande, berättande och argumenterande)
- skriva texter som har en röd tråd så att läsaren förstår innehållet
- skriva texter med fungerande inledning och avslutning

Hur kommer vi att jobba?
Det pedagogiska arbetet är uppbyggd enligt cirkelmodellen:

Första steget är att få fakta om ämnet.
Vi kommer att tillsammans gå igenom förslag på vad vi skulle
kunna skriva om och diskutera hur en sådan text skulle skrivas.
Eleverna får pedagogiska planeringar (LPP) och tillsammans med lärare
går igenom målet, bedömningsmatrisen med kriterierna och
sedan syftet och typiska drag för en viss typ av text.

Andra steget är att modellera genren/texttypen.
Eleverna ska få lära sig mer hur en text är uppbyggd och
vilken typ av språk och meningsbyggnad de bör använda.
Detta gör vi genom att läsa andra elevers texter,
t.ex. från Skolverket. Dessa texter kommer de att få bedöma
enligt kriterierna för att se vilken omdöme texten skulle fått
(de använder bedömningsmatris från LPP).

Tredje steget är att skriva en eller två gemensamma texter.
Det gör vi tillsammans i klassen.

Fjärde steget är att skriva en egen text.
Denna gång kommer eleverna att skriva texten individuellt.
De får använda LPP under tiden när de skriver och gör självbedömning
med syftet att förbättra egna texter innan de lämnas in.
_______________________________________________

Exempel på LPP om INSTRUERANDE TEXT hittar du här.